Externe communicatie – de media

Zichtbaarheid van je publieke leiderschap bepaalt je beeldvorming en daarmee hoe men over je schrijft in de media. Dat bepaalt weer je draagvlak en draagvlak bepaalt de snelheid en het gemak van het hele proces naar Aardgasvrij. Wil jij het verschil maken? Zorg dan tijdig voor een perfecte externe communicatie over de transitie!

Wil jij het verschil maken? Zorg dan tijdig voor een perfecte externe communicatie over de transitieFinanciers van gebouwen, netbeheerders en landelijke eigenaren hebben ook in vele andere buurten elders zo’n uitdaging naar klimaatneutraal of beter. Zij hebben dus ervaring. Bewoners daarentegen krijgen voor het eerst hiermee te maken als je de transitie in hun buurt voorbereidt. Houd met je communicatie rekening met deze verschillende kennisniveaus, dat versterkt je draagvlak.

Je hebt een beperkte hoeveelheid middelen die je dus wijs moet inzetten. Je kunt uiteraard niet alle kosten vergoeden, maar je kunt organisaties en bewoners zeker ook niet laten zitten. De media vergoten schade uit die grote organisaties aanrichten bij personen. Zorg voor een potje voor calamiteiten zodat je niet vroegtijdig terug moet naar het college of de raad.

Wees volledig en transparant

Laat zien wat met wie is afgesproken en bied dit aan als naslagwerk met complete schriftelijke informatie voor de media. Er is een groot risico op afwijzing en gevoeligheden omdat het om zoveel geld gaat, met nieuwe technieken in gevoelige sociale situaties met veel persoonlijke gegevens. Bepaal tijdig wat wel en niet publiek is en maak gebruik van technische, financiële en sociale samenwerking in al haar verbanden om de onderlinge problemen vóór te zijn.

Fouten gebeuren

Ontzorg bewoners, lokale organisaties en de gemeente. Je leiderschap is bepalend voor zowel je toekomst, als die van gebouwen, woningen en de buurt. Ten slotte: wees transparant, je hebt dit nog nooit eerder gedaan en je weet niet precies wat je tegen gaat komen. Je zult fouten gaan maken en het enige wat je kunt doen is die zo goed en zo snel mogelijk erkennen en herstellen. Fouten verdoezelen in je externe communicatie ondermijnt uiteindelijk je gezag en van je opvolgers van dit proces van tientallen jaren.

Download mijn gratis e-book ‘Aardgasvrij en hoe nu verder’

Wil jij alles weten over alle stappen die je moet zetten in de overstap van het aardgas af? Download dan hier mijn gratis e-book.

Download hier: ‘Aardgasvrij en hoe nu verder’

Praat mee

Welke media zet je lokaal in om je buurt te informeren en om de dialoog aan te gaan? Wie heb je nodig om de beeldvorming van je aanpak voor te bereiden? Deel het in een reactie.

2 Responses to Externe communicatie – de media

  1. Leo 18 januari 2018 at 08:52 #

    Geachte heer Zuidema,

    Remko goedemorgen in de afgelopen periode heb ik een aantal blogs omtrent Hoe nu Aardgasvrij mogen ontvangen, waarvoor mijn dank.

    De gebeurtenissen in Groningen, Aardschokken, Schades en Media-aandacht hebben er toe geleid dat Aardgasvrij ineens bij een bredere groep als aandachtpunt zou kunnen toenemen.

    Shell en Eneco, versneld afscheid van onze aardgas behoefte, alternatieve energiebronnen zijn dagelijkse kost in de publieke media.

    Hoe wij hier als bewoner van of als individu mee om moeten gaan is mij nog niet helemaal helder, maar het begint te kiemen.

    Dit wilde in even delen.

    met een vriendeljke groet.

    • Remko Zuidema 18 januari 2018 at 09:19 #

      Beste Leo,

      Dank je wel voor je reactie! Inderdaad een lange weg voordat zoiets handigs, gewoons en makkelijks in gebruik als aardgas vervangen wordt. Over hoe de gemeenten en de netwerkbedrijven bewoners gaan ondersteunen verwacht ik dit jaar veel meer te kunnen vertellen. Een van de onderdelen daarvan is de ouderdom van de huidige gasleidingen; die bepaalt deels de planning. Een andere is de financiering voor bewoners die gelijkloopt met een lagere energierekening: Woonlasten gelijkwaardig dus.

      Hartelijke groet,
      Remko

Geef een reactie